Lubelski Festiwal Nauki

Projekty

tytuł projektu

opis

Internet może być doskonałym źródłem informacji. Nie wszystkie źródła, z których czerpiemy wiadomości są wiarygodne. Jak odróżnić informacje prawdziwe od fałszywych? Jak unikać błędów i nie dać się naciągnąć? Jak zminimalizować ryzyko zakupów online? Na warsztatach nauczymy się weryfikować wiarygodność informacji publikowanej w internecie, zastosujemy zdobytą wiedzę w praktyce.

zobacz projekt

opis

Wystawa publikacji pracowników Politechniki Lubelskiej połączona z warsztatami kaligrafii gęsim piórem

zobacz projekt

opis

Spotkanie skierowane jest do wszystkich, którzy borykają się z chorobami narządu wzroku i słuchu oraz do ich rodzin. Podczas pokazu zostanie zaprezentowany najnowocześniejszy sprzęt rehabilitacyjny, dedykowany osobom niewidomym, słabowidzącym i głuchym. Uczestnicy pokazu będą mogli zapoznać się także z wieloma urządzeniami codziennego użytku dostosowanymi do potrzeb osób niewidomych.

zobacz projekt

opis

Możliwość malowania z wykorzystaniem sztalug i palet - czyli narzędzi tradycyjnie stosowanych przez artystów malarzy. Zajęcia odbywające się w sposób ciągły w ramach pikniku. Czas malowania zależny od chęci uczestników. Jednocześnie malować może 10 osób. W ciągu całego pikniku - ponad 200. Plenery odbywają się w ramach pikniku naukowego tradycyjnie od wielu lat i cieszą się dużym zainteresowaniem - zwłaszcza wśród dzieci.

zobacz projekt

opis

Podczas wykładu zaprezentowana zostanie metodologia prowadzenia badań niezbędnych do diagnozowania stanu technicznego obiektów budowlanych. Zaprezentowane zostaną również metody dokumentowania istniejących budynków wraz z uwzględnieniem najnowszych technik (skanning 3D). Dodatkowo planowana jest prezentacja specjalistycznego sprzętu badawczego, którym uczestnicy będą mogli dokonać sami pomiarów na przygotowanych elementach konstrukcji budowlanych.

zobacz projekt

opis

Warsztaty modelowania 3D dla każdego. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się jak powstaje model 3D, bądź sam chciałeś stworzyć taki projekt - jest to szkolenie własnie dla Ciebie. W kilku prostych krokach poznasz podstawy tworzenia dowolnych trójwymiarowych konstrukcji. Ponadto efekty swojej pracy będziesz mógł zapisać w formacie gotowym do wydruku w drukarce 3D. Zapraszamy :) Szkolenie odbędzie się w Wydziale Budownictwa i Architektury w Lublinie w pracowni komputerowej - 114 Warsztaty prowadzone przez dr Przemysława Golewskiego, oraz studentów koła naukowego Aedificatio.

zobacz projekt

opis

Wykład o charakterze popularno – naukowym ma na celu zaznajomienie słuchaczy z właściwościami wytrzymałościowymi materiałów z których są wykonane zarówno wyroby codziennego użytku jak i bardziej odpowiedzialne, stosowane w nowoczesnym budownictwie np. kompozyty włókniste lub też pracujące w ekstremalnych warunkach jak np. łopatki silników turbinowych. Cechą wspólna dla wszystkich wyrobów i konstrukcji są te same prawa mechaniki oraz zjawiska fizyczne, których właściwe rozpoznanie i uwzględnienie jest kluczem do poprawnego projektowania. W wytrzymałości materiałów te prawa zostały ujęte w tzw. warunki wytrzymałościowe, które w przystępnej formie zostaną zaprezentowane w odniesieniu do przykła dów. Oprócz skrajnie różnych zastosowań materiałów konstrukcyjnych zostaną także przedstawione metody komputerowego wspomagania projektowania. Współcześnie, wytworzenie prawie każdej części czy też całej konstrukcji opiera się na schemacie modelowania przestrzennego oraz prowadzenia wirtualnych symulacji wytrzymałościowych tak by w efekcie uzyskać spełnienie kryterium wytężeniowego. O ile sama obsługa tego typu programów jest stosunkowo łatwa i przyjemna, co zostanie zaprezentowane, o tyle interpretacja wyników czy decyzja o zastosowaniu odpowiednich warunków brzegowych wymaga wiedzy specjalistycznej, inżynierskiej, którą słuchacze jako przyszli studenci będą mogli zdobywać w murach Politechniki Lubelskiej. Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

Nowoczesne technologie wizualizacji pozwalają odwzorować bardzo realistycznie projekty. Podczas pokazu uczestnicy będą mogli zobaczyć przykład zobrazowania projektu skrzyżowania drogowego przy użyciu wirtualnej rzeczywistości.

zobacz projekt

opis

Koło Naukowe Drogowców i Mostowców Politechniki Lubelskiej serdecznie zaprasza do udziału w quizie wiedzy o Lublinie i procesie inwestycyjnym, organizowanym z okazji 700-lecia Lublina. Jeżeli chcecie sprawdzić swoją wiedzę i zdolność pracy w zespole oraz jesteście gotowi, by stanąć do rywalizacji, to ta gra jest stworzona właśnie dla Was. Zapraszamy również wszystkich, którzy nie są pewni czy sobie poradzą, bo to niepowtarzalna okazja, by poszerzyć zakres swojej wiedzy, poznać różne ciekawostki, a także miło spędzić czas i spotkać interesujące osoby. Kto może wziąć udział? Wszyscy chętni! Niezależnie czy jesteście osobami pracującymi w branży budowlanej, studentami czy mieszkańcami miasta, gorąco zachęcamy do wzięcia udziału w przygotowanym przez nas quizie. Wystarczy, że stworzycie czteroosobową drużynę, która będzie pełna chęci do gry i dobrej zabawy. Na czym będzie polegać quiz? Cztery drużyny będą rywalizować między sobą, odpowiadając na pytania konkursowe z zakresu poszczególnych etapów procesu inwestycyjnego oraz historii Lublina. Na każde pytanie będą trzy warianty odpowiedzi. Liczyć się będzie nie tylko poprawność, ale i szybkość. Jesteśmy pewni, że niektóre pytania Was zaskoczą i rozbawią. O co gramy? To będzie niespodzianka, ale obiecujemy, że będzie warto. Zapraszamy! Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

W projekcie zostaną przedstawione sposoby wykonywania nieinwazyjnych badań i dokumentacji zabytków za pomocą skanera 3d, georadaru i kamery termowizyjnej

zobacz projekt

opis

Origami, to pochodząca z Chin, ale rozpropagowana przez Japończyków sztuka składania papieru w celu uzyskania formy przestrzennej bez stosowania kleju. Posługując się tą metodą można tworzyć ciekawe dekoracje, przepiękne kompozycje i modele przestrzenne. Najbardziej znanym przykładem origami jest żuraw - japoński symbol szczęścia i życia. Jedną z odmian origami jest origami modułowe. Większość modeli modułowych to bryły geometryczne wielokrotnie symetryczne złożone z powtarzających się modułów wykonanych z osobnego arkusza papieru. Origami, "papierowe fantazje", to przyjemny sposób na poznanie podstaw geometrii i świetna forma spędzenia wolnego czasu. Podczas warsztatów "Origami - zabawa , sztuka, geometria, .... " odbędzie się pokaz składania modeli o różnym stopniu trudności. Ponadto każdy uczestnik będzie mógł wykonać własne, przez siebie wybrane origami. Serdecznie zapraszamy! Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

AutoCAD to program stworzony przez firmę Autodesk w celu komputerowego wspomagania projektowania. Pierwsza wersja tego programu została zaprezentowana na targach w Las Vegas w 1982roku i od tamtej pory cieszy się on wielką popularnością w środowisku inżynierskim. Obecnie program pozwala na tworzenie specjalistycznej dokumentacji technicznej 2D i 3D wielu branż (mechanika, budownictwo, architektura, infrastruktura produkcyjna, instalacyjna i inne) oraz symulacji zaprojektowanych obiektów. Pomimo wielkiej ilości narzędzi stworzonych do projektowania 2D, 3D i wizualizacji program w swej obsłudze jest „intuicyjny”, co pozwala na jego szybką naukę. Podczas warsztatów „AutoCAD – program nie tyl ko dla inżynierów” odbędzie się prezentacja podstawowych funkcji programu umożliwiających wykonanie przez uczestników ciekawych rysunków i kompozycji przestrzennych. Warsztaty poprowadzi dr inż.Ewa Zarzeka-Raczkowska wraz ze studentami z Koła Naukowego Mechaniki i Grafiki Inżynierskiej. Serdecznie zapraszamy! Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

W formie przystępnej dla dzieci i młodzieży zostanie przedstawiona historia elektrotechniki, czyli dziedziny techniki i nauki, która zajmuje się zagadnieniami związanymi z wytwarzaniem, przetwarzaniem (przekształcaniem), przesyłaniem, rozdziałem, magazynowaniem i użytkowaniem energii elektrycznej. Do elektrotechniki zaliczono dziedziny inżynierii, które związane były z wykorzystaniem elektryczności i elektromagnetyzmu (telegrafię, telefonię, radiotechnikę). Wraz z upływem czasu i wynalezieniem nowych urządzeń (lampa elektronowa, dioda i tranzystor) dziedziny zaliczono w skład odrębnej, nowo powstałej dyscypliny elektroniki i związanej z nią telekomunikacji. Zostaną przedstawione życiorysy n ajsłynniejszych naukowców takich jak: francuski fizyk Andre Marie Ampere, włoski fizyk, wynalazca, konstruktor, fizjolog, hrabia Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volt, inżynier i wynalazca serbskiego pochodzenia Nikola Tesla, niemiecki fizyk i matematyk Georg Simon Ohm - profesor politechniki w Norymberdze i uniwersytetu w Monachium. Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

Wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa jazdy sprawiły, że konwencjonalne sposoby sterowania pracą silnika i urządzeniami wyposażenia pojazdów są niewystarczające. Wprowadzenie wszechobecnej mikroelektroniki i powiązanie jej z nowymi rozwiązaniami informatycznymi sprawiło, że obecnie produkowane samochody są "komputerami na kółkach". Zwiększające się wymagania oraz duża ilość układów odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo jazdy są wielkim wyzwaniem zarówno dla konstruktorów jak i ośrodków badawczych. Prezentacja ma zaciekawić i zapoznać słuchaczy z nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi wykorzystującymi najnowsze zdobycze techniki z zakresu elektroniki i informatyki za stosowanymi we współczesnych pojazdach samochodowych. Przedstawione zostaną zarówno nowoczesne obwody odpowiedzialne za bezpieczeństwo i komfort jazdy (ABS,ESP,ACC), jak i najnowsze magistrale komunikacyjne montowane w samochodach (CAN, LIN, MOST). Dodatkowo zostaną zaprezentowane, w formie pokazu, typowe badania diagnostyczne wykonywane na specjalistycznych modelach badawczych, a wykorzystujące komputerowe systemy diagnostyczne (standard EOBD). Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

Pokaz obejmuje zwiedzanie Laboratorium Zastosowań Nadprzewodnictwa w którym zostaną zaprezentowane najnowsze materiały nadprzewodnikowe, urządzenia do osiągania temperatur kriogenicznych oraz zjawisko lewitacji magnetycznej.

zobacz projekt

opis

Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość przekonać się jak wygląda imersja w cyberprzestrzeni. Zaprezentowane zostaną okulary do wirtualnej rzeczywistości: Oculus Rift DK2 oraz Samsung Gear VR. Pokazane zostanie także oprogramowanie umożliwiające tworzenie VR. Kierownik projektu: dr inż. Tomasz Szymczyk. Współtwórcy projektu: mgr inż. Stanisław Skulimowski. Grupa zostanie podzielona na dwie podgrupy. Liczba pokazów: 2 Uczestnicy uczestniczą kolejno w dwóch różnych pokazach, każdy po 20 minut.

zobacz projekt

opis

Jak stworzyć wirtualny świat 3D. - Uczestnicy będą mogli zapoznać się „od kuchni” z zagadnieniami tworzenia wirtualnej rekonstrukcji miasta – w tym przypadku Lublina z 18 wieku, w środowisku tworzenia gier 3D: Unreal Engine. Będzie można zobaczyć różne zagadnienia związane z tworzeniem takiego świata i porozmawiać z członkami koła naukowego Pentagon Cafe realizującymi ten projekt. Ponadto, przeprowadzona będzie prezentacja możliwości skanowania 3D i wytwarzania trójwymiarowych modeli rzeczywistych obiektów. Kierownik projektu: dr inż. Jacek Kęsik. Współtwórcy projektu: Michał Bartkiewicz. Grupa zostanie podzielona na dwie podgrupy. Liczba pokazów: 2 Uczestnicy uczestniczą kolejno w dw óch różnych pokazach, każdy po 20 minut. Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość przekonać się jak wygląda imersja w cyberprzestrzeni. Zaprezentowane zostaną okulary do wirtualnej rzeczywistości: Oculus Rift DK2 oraz Samsung Gear VR. Pokazane zostanie także oprogramowanie umożliwiające tworzenie VR. Kierownik projektu: dr inż. Tomasz Szymczyk. Współtwórcy projektu: mgr inż. Stanisław Skulimowski. Grupa zostanie podzielona na dwie podgrupy. Liczba pokazów: 2 Uczestnicy uczestniczą kolejno w dwóch różnych pokazach, każdy po 20 minut.

zobacz projekt

opis

Prezentowana gra planszowa została przygotowana w związku z 700-leciem nadania praw miejskich Lublinowi. Składa się z planu centrum miasta oraz trójwymiarowych modeli replikowanych na drukarkach 3D najbardziej charakterystycznych zabytków Lublina. Gra polega na rozpoznaniu modeli zabytków i prawidłowym ich ustawieniu na planie miasta. Plansza posiada wbudowany system, bazujący na technologii RFID, który automatycznie identyfikuje prawidłowe ustawienie modeli. Opracowany program zarządza grą sterując możliwymi posunięciami zawodników i zliczając uzyskiwane przez nich punkty. Kierownik projektu: dr hab. inż. , prof. nadzw. Jerzy Montusiewicz. Grupa zostanie podzielona na dwie podgrupy. Liczba pokazów: 2. Uczestnicy uczestniczą kolejno w dwóch różnych pokazach, każdy po 20 minut. Czytaj więcej

zobacz projekt

opis

Badania eyetrackingowe polegają na rejestracji ruchów oczu oraz analizie skupienia wzroku na obserwowanym obiekcie. Umożliwiają podejrzenie oraz precyzyjne określenie gdzie, jak długo oraz w jakiej kolejności kierowany jest wzrok osoby badanej na prezentowane materiały wizualne. Eyetracking jest więc wykorzystywany do pomiaru reakcji i zachowań człowieka, które nie podlegają kontroli i są nieświadome. Prezentacja pozwoli uczestnikom Festiwalu poznać sposób, w jaki ludzie patrzą i jednocześnie pomoże odpowiedzieć na pytania, jak jest podglądany ludzki umysł oraz przez kogo zdobyta wiedza jest wykorzystywana. Pokaz będzie okazją do poznania praktycznych zastosowań eyetrackingu oraz zasady dzia łania mobilnego i stacjonarnego eyetrackera – urządzeń służących do badania uwagi. Ochotnicy będą mogli wziąć udział w badaniu testującym spostrzegawczość. Kierownik projektu: dr Mariusz Dzieńkowski. Współtwórcy projektu: mgr inż. Magdalena Borys. Grupa zostanie podzielona na dwie podgrupy. Liczba pokazów: 2. Uczestnicy uczestniczą kolejno w dwóch różnych pokazach, każdy po 20 minut. Czytaj więcej

zobacz projekt

Liczba aktywnych projektów: 120

Liczba stron: 7